MIJN TIPS OM 10 KILO AF TE VALLEN

10 kilo afvallen, jeetje, dat zijn maar liefst 40 pakjes boter…. Mij is dat al weer 5 jaar geleden gelukt, na vele jaren van overgewicht. Ik heb nl. een aantal praktische aanpassingen in mijn leefpatroon doorgevoerd, waardoor deze kilo’s blijvend verdwenen zijn. Benieuwd hoe? Lees dan snel de 10 gouden tips van deze ervaringsdeskundige!

Iedereen is anders

Mij komt het zeker niet aanwaaien, het krijgen en behouden van de slanke lijn. Sinds mijn prille tienerjaren ben ik mij er al van bewust dat ik moet opletten met wat ik eet. Gewoon aanleg. Ik zie het ook bij mijn 2 dochters terug: de ene heeft van nature de bouw van Doutzen Kroes en de andere is gewoon wat zachter en robuuster gebouwd. Geeft niets, want iedereen is natuurlijk anders. We hoeven zeker weten niet allemaal maatje 36 te hebben.

I love my curves, but….

I love my curves‘, maar op een gegeven moment liep het bij mij allemaal een beetje de spuigaten uit. Niet alleen was mijn BMI een beetje (heel erg) uit proportie, ook dreigde ik suikerziekte te krijgen. Dat zet je allemaal aan het nadenken, want het liefst word ik, net als iedereen, 85 jaar terwijl ik moeiteloos een trap op sprint (ok, ok, bij wijze van spreken dan, maar je begrijpt vast wat ik bedoel).

10 kilo afvallen

Het was dus tijd om (blijvend) serieuze maatregelen te treffen, voor mijn gezondheid moest ik 10 kilo afvallen. Ik ben mij in afslanken gaan verdiepen en heb zo ongeveer elk serieus dieetboek verslonden dat is uitgebracht. De beste tips heb ik vervolgens blijvend geïntegreerd in mijn lifestyle. Lees hieronder welke aanpassingen mij het best hebben geholpen.

10 kilo afvallen: 10 gouden tips

TIP 1: BEPERK SNELLE KOOLHYDRATEN

Pasta, pizza, patat, maar ook brood. Allemaal heerlijk maar killing voor de slanke lijn. Ze zorgen nl. voor een te snelle stijging van je suikerspiegel, waardoor (kort gezegd) de aanmaak van vet wordt bevorderd. Als je hier meer over wilt weten, lees dan dit artikel over snelle koolhydraten.

TIP 2: EET NIET TE LAAT

Heb je de gewoonte om voor het slapen gaan nog even een hapje te eten? Neeeeeeee, niet doen! De calorieën die je net voor het slapen gaan binnenkrijgt kan je lichaam nl. niet meer verwerken en worden linea recta omgezet in vet. Bovendien ontneem je je lichaam de kans om tijdens de nacht eens rustig te resetten, want dat laatste hapje moet immers eerst worden weggesluisd.

TIP 3: KNAAG ROGER RABBIT ERUIT 

Nee, ik eet zeker niet alleen wortels. Maar het fijne van rauwkost is dat je echt je tanden in iets kan zetten en lekker kan kauwen. Ook kan je prima gezonde dipjes van bijvoorbeeld kikkererwten maken, of een dipje met een beetje olijfolie, citroensap en koriander. Echt geen vervelende bezigheid, om zo’n hapje naar binnen te werken. En ondertussen is het geen bomaanslag op je slanke figuur.

TIP 4: ONTBIJT ALS EEN KEIZER

Start vanaf morgen de dag met een stevig (maar ook gezond) ontbijt. Met dit ontbijt kan je eens lekker doorhappen en een goede bodem leggen, waardoor de je rest van de dag minder behoefte voelt om te snaaien.

TIP 5: BEZUINIG OP SUIKER

Voor sommigen van jullie een shock, maar suiker is slecht voor de slanke lijn. Het is kiezen of delen in het leven. Je kan niet en in vorm zijn en de hele dag taartjes eten. Zucht…. was het maar zo’n feest. Over feest gesproken: dit zijn natuurlijk bij uitstek de momenten dat je wél je tanden zet in zo’n verleidelijke macaron of hazelnootslagroomtaart.

TIP 6: HANG IN DE IJZERS

Spieren verbranden vet en vet niet. Begrijp je het nog? Laat ik het anders zeggen.  Als je er voor zorgt dat je grote spieren (benen, rug, borst) goed getraind zijn, dan gaat de caloriebehoefte van je lichaam omhoog. Je verbrandt dus meer. Zie het artikel over krachttraining als je hier meer van wilt weten.

TIP 7: BEKNIBBEL OP BOOZE

Tja, alcohol. Je weet het vast al, maar het is niet echt bevorderlijk voor de slanke lijn. Nee, dat is een understatement. Die heerlijke glaasjes zijn killing voor een goed figuur. Alcohol bestaat uit suikers, er zitten veel calorieën in en het vertraagt je verbranding. Kortom, geen aanrader om af te vallen ;-).

TIP 8: 10 KILO AFVALLEN & WATER

Mooi, er valt toch een gat als je tip 7 opvolgt. Water is nl. echt heel goed voor je. Het voert de afvalstoffen af, geeft een voller gevoel en reinigt je hele gestel waardoor alles beter functioneert. Dus ook bijvoorbeeld de verbranding.

TIP 9: PAS OP VOOR FRUIT

Don’t you worry, die lekkere banaan gaat je niet ineens aanvallen. Maar je kan er wel van aankomen, als je er te veel van eet. Dat geldt ook voor al het zeer zoete fruit zoals ananas, mango, zoete druiven en dadels. Allemaal heerlijke vruchten, maar eet ze met mate als je een beetje in vorm wilt blijven.

TIP 10: DE 80/20 REGEL

Het leven moet wel een beetje gezellig blijven, toch? Niemand zit erop te wachten om als een soort disciplinaire non door het leven te schrijden. Om het allemaal een beetje leuk te houden, kan je best af en toe een glaasje alcohol naar binnen gieten. Of een mandje met taco’s en guacemole achterover kieperen (yummy, I loooooove taco’s!). Als je het allemaal maar een beetje met beleid doet, dan is er niets aan de hand. Het gaat om de balans. Zorg dat 80% van je eet verantwoord is, dan kan je voor de overige 20% heerlijk smokkelen. Of te wel: eerbiedig de 80/20 regel!

TOT SLOT

De tips die hierboven staan hebben voor mij perfect gewerkt en doen dat nog steeds. Het is echter geen exacte wetenschap allemaal, dus kijk wat voor jou werkt en waar je jezelf fijn bij voelt. Zo ben ik weliswaar 10 kilo blijvend afgevallen, maar qua BMI zou het beter zijn als ik nog een paar kilo definitief zou kwijtraken. Dit zijn extra kilootjes die eigenlijk elke winter weer terug zijn. Met de zomer op komst, ga ik er weer volop tegenaan. Ik doe dit door middel van het volgen van bovenstaande tips in combinatie met het flexibele dieet. Uiteraard zal ik komende tijd regelmatig mijn vorderingen met jullie delen! Om niets te missen, kan je me bijvoorbeeld volgen op Facebook.

Wil je meer tips lezen? Check dan de rubriek ‘Get in shape‘, waar je alles kan vinden over het verliezen van gewicht. Of neem eens gezellig een kijkje bij de afdeling ‘anti-aging’ of persoonlijke groei.

💋Mo

 

Hi, ik ben Mo en ik zorg ervoor dat je een paar keer per week een leuke nieuwe blog krijgt voorgeschoteld bij Forever 39. Wil je meer weten over mij? Klik dan hier.

( 49.668 keer in totaal bekeken, 61 keer vandaag bekeken)

Copyright © 2016 - Forever39.nl - Alle rechten voorbehouden.

CONTACT