ZARA: DO YOU LOVE CURVES?!

Het gebruik van iets vollere (lees: normalere) modellen is al een tijdje aan de gang in modeland. Ook Zara heeft deze trend opgemerkt en komt als antwoord met een geheel eigen campagne: “Love your curves”. Maar of Zara’s interpretatie nu veel van doen heeft met normale en blakende vrouwen? Lees mijn open brief aan de eigenaar van Zara, de heer Amancio Ortega.

Beste meneer Ortega,

Laat ik beginnen met te benadrukken dat ik geen Zara-hater ben. Nee, sterker nog, ik ben groot liefhebber van uw actuele en zeer betaalbare jasjes (vooral die Chanel-achtige vind ik prachtig, maar dit terzijde), truitjes en accessoires. Waar ik echter minder over te spreken ben, is uw laatste campagne die in diverse Europese steden prominent blinkt in de bushokjes. U weet vast meteen over welke campagne ik het heb. Juist, de breed uitgemeten ‘love your curves‘ promotie. ‘Love your curves‘, daar kan niemand iets op tegen hebben. Geen hogere wiskunde; je houdt van jezelf, dus ook van eventuele prachtige rondingen. Een meer dan gezonde basis, toch? Bovendien beschikt een groot deel van de vrouwelijke bewoners van deze aarde over echte curves, dus hoe ‘to the point‘ wil je het hebben. Tot zover kan ik mij (en velen met mij) helemaal vinden in het door uw firma gekozen thema.

Maar dan. Watskeburt? Had uw dienstdoende ‘creative director’ een black out? Kon hij (of zij?) ’s ochtends zijn lenzen niet vinden? Of heeft hij -bij wijze van protest (meer salaris? een beter kerstpakket?) –  de modellen van de skinny reclame expres verwisseld met die van de curvy? Want de dames (hoewel dames, dames…. hoe oud zijn deze kinderen helemaal…) die het curvy item zouden moeten onderstrepen, hebben net zoveel rondingen als bijvoorbeeld een blank houten sushistokje.

Ok… misschien als je ze alle 2 onderste boven op elkaar plakt dat er nog iets van reliëf valt waar te nemen, maar op de getoonde foto zie je bitter weinig glooiende vormen. Laat staan échte sappige, vrouwelijke curves. Enfin, u begrijpt vast wat ik bedoel. Helaas is blijkbaar niemand binnen uw bedrijf op het (best voor de hand liggende) idee gekomen om voor een speciale curvy campagne een paar lekker blozende, blakende en gezonde dirnes in te schakelen…..

Jammer, gemiste kans, meneer Ortega. Want Zara heeft als toonaangevend modebedrijf de mogelijkheid om het verschil te maken. Ik weet dat u inmiddels de respectabele leeftijd van 80 jaar heeft bereikt, maar laat u dat niet weerhouden om een lans te breken voor die vele ‘beautiful curvy ladies‘ van deze wereld. Om ervoor te zorgen dat sommige tienermeisjes niet meer doodongelukkig zijn omdat ze denken dat ze niet in het perfecte (gephotoshopte) plaatje passen. Want ik zal u een geheim vertellen: échte vrouwen zijn niet perfect. “Geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan”, zei mijn oma altijd. En zo is het maar net. Nb: een beetje gezonde aandacht voor je figuur is natuurlijk niets mis mee, maar alles wel in het redelijke.

Dus als ik zo vrij mag zijn om u paar goed bedoelde tips te geven:

  • stuur de huidige ‘creative director’ en zijn volledige team met pensioen (of in ieder geval héééél lang met vakantie)
  • begin een nieuwe curvy reclame met daarin echte vrouwen (ik hou me graag aanbevolen bij gebrek aan beschikbare modellen)
  • geef die arme meisjes uit de reclame iets te eten en verzeker ze dat ze totaal niet curvy zijn (maar dan ook écht niet!), want zo kunnen ze alleen maar op rare ideeën worden gebracht


Kortom, beste meneer Ortega, blijft u vooral doorgaan met uw fantastische collecties. Maar laat u deze alstublieft ook eens showen door prachtige en écht curvy vrouwen?

Dikke zoen,

Mo van Forever 39