DEBBIE VAN WEELDEN & LOIS LEE

Heb jij er wel eens over nagedacht om voor jezelf te beginnen? Powervrouw Debbie van Weelden droomde altijd van een eigen skincare label. Ze trok de stoute schoenen aan en haalde geld op met crowdfunding, waarna ze kon starten. Vandaag vertelt ze zelf in de Pop-up Store haar inspirerende verhaal.

4REALISEER JE DROOM MET CROWDFUNDING!

“Lekker makkelijk, met het geld van anderen!” kreeg ik van iemand te horen nadat ik vertelde dat ik onlangs, middels crowdfunding, m’n eigen skincarelijn Loïs Lee Pure Skinfood had gelanceerd én dat het boven verwachting goed gaat. Oeps, deze meneer snapte duidelijk het concept van crowdfunding nog niet. Maar wellicht jij ook niet dus laat me het even toelichten. Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren, waarbij gebruik wordt gemaakt van een publieke financiering, dus zonder een bank. Je haalt geld op bij gewone mensen. Om mijn droom te realiseren ben ik afgelopen november een crowdfundingscampagne gestart om geld bij elkaar te krijgen om m’n natuurlijke huidverzorgingslijn te produceren en op de markt te brengen. Ik was anderhalf jaar bezig geweest met formuleren en testen. De tijd was rijp.

4Ik had naar de bank kunnen gaan of een investeerder kunnen zoeken (die zich overigens ook aanbood). Maar in beide gevallen had ik dan geld gehad (en dus producten), maar nog geen klanten. En die zijn nu juist wel handig wanneer je een product hebt. Ik heb geld opgehaald doordat mensen konden intekenen op mijn producten in een voorverkoop-campagne. Hierdoor sloeg ik 3 vliegen in een klap op de volgende onderdelen:

1 Marktonderzoek
Ik vond zelf dat ik een briljant idee had voor mooie huidverzorgingsproducten, maar vonden andere mensen dat ook? Was er wel een markt voor dit concept van huidverzorging? Met een crowdfundingscampagne kom je er snel genoeg achter of mensen geïnteresseerd zijn en je producten gaan bestellen.

2 Potentiële klanten
Alle ‘donateurs’ (in mijn geval 185) zijn je eerste potentiële klanten. Als de producten bevallen, gaan ze weer bestellen. En dat gebeurt nu dus ook, een groter compliment kun je niet hebben, toch?

3 Marketing tool
Doordat mensen het leuk vinden om te helpen wordt je campagne ook veel gedeeld via sociale media. Iemand had m’n project zelfs in z’n nieuwsbrief genoemd. Hoe tof is dat?

Het voordeel van een voorverkoop-campagne is dat mensen geen risico lopen. Wanneer het doelbedrag (in mijn geval € 10.000,-) gehaald wordt, krijgen zij de producten die ze besteld hebben. Mocht het doelbedrag niet behaald worden, dan krijgt iedereen zijn geld weer terug. Win-Win dus! Het was natuurlijk super spannend om te doen. Nadat ik ‘online’ was heb ik direct m’n moeder gebeld om te vragen of zij de eerste donatie wilde doen. Het ziet er toch wat leuker uit als er al wat geld staat wanneer je het gaat delen via je netwerk.

4En als je nu denkt dat je met crowdfunding ‘makkelijk’ geld verzamelt heb je het mis. Het is echt hard werken. Dagelijks ben je ermee bezig: een nieuwsbrief maken, een leuke post op Facebook, mensen bellen om te vragen of ze je willen supporten, nog een nieuwsbrief met een update, mensen weer bellen of mailen als ze toegezegd hebben je te willen helpen maar het nog steeds niet hebben gedaan. Daarbij bedankte ik iedereen persoonlijk door een berichtje te sturen. Ik voelde me op een gegeven moment écht een spammer. Maar het was het meer dan waard, want een paar dagen voordat m’n campagne zou sluiten was m’n doelbedrag behaald. Wat een euforie toen ik de € 10.000,- aantikte.

Al met al een zeer leerzame ervaring en goed voor m’n persoonlijke ontwikkeling. Ik moest absoluut buiten m’n comfortzone en m’n doorzettingsvermogen werd aardig op de proef gesteld. Maar vanaf het begin heb ik vertrouwen gehad dat het me zou lukken. Heb jij een droom om je product of dienst op de markt te brengen en heb je daar een startkapitaal voor nodig? Ik adviseer je om de mogelijkheden van crowdfunding te onderzoeken, want het is een super toffe manier om je dromen te realiseren. Heb je vragen, voel je dan vrij om contact met me op te nemen!

Debbie van Weelden
skincare formulator & founder Loïs Lee Pure Skinfood

1

Debbie heeft een passie voor natuurlijke gezondheid & schoonheid. Vanuit die passie én haar eigen behoefte aan hoogwaardige natural skincare met een chique uitstraling heeft zij Loïs Lee Pure Skinfood ontwikkeld. Het motto: Natural is the new Luxury! Haar missie is bijdragen aan het geluk en de gezondheid van ondernemende en zelfbewuste vrouwen zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen. Op www.loislee.nl vind je meer info over haar producten.

Dank je wel voor je inspirerende verhaal, Debbie van Weelden!