IN SHAPE MET GROENE SMOOTHIES

Groene smoothies kunnen je helpen om af te vallen. Ook zijn het ideale tools om aan een mooi huidje te werken. Hoog tijd dus om eens een artikel te wijden aan deze beauty sapjes! Lees je gezellig mee?

I love groene smoothies

Zelf ben ik een groot fan van groene smoothies. Ik ontbijt er dan ook regelmatig mee, zoals je misschien al via mijn Stories hebt gezien. Ik krijg de laatste tijd steeds vaker de vraag waarom ik dit doe. Of hoe je nu precies een smoothie moet maken. Mooi item dus voor een blog.

Waarom smoothies?

Waarom ben ik zo gek op smoothies? Simpel. Er zitten (als je ze goed maakt) minder snelle koolhydraten in dan bijvoorbeeld brood of ontbijtgranen en dat is natuurlijk goed voor de slanke lijn. Daarbij kun je er naar harte lust allemaal gezonde stofjes in stoppen die de veroudering vertragen. Ideaal dus voor een happy aging lifestyle! Verder zijn smoothies, als je er eenmaal aan gewend bent, in een handomdraai gemaakt. Je kunt ze zelfs overgieten in een meeneembeker voor een “breakfast on the run”.

Blender

Wat heb je nodig voor een smoothie? Zorg er ten eerste voor dat je een goede blender hebt voordat je “aan het smoothie-en” gaat. Je hoeft echt geen enorme unit van 300,00 euro (heus, ze bestaan) aan te schaffen, want voor zo’n 60 euro heb je al een prima exemplaar. Let alleen wel op het vermogen, het schiet nl. niet op als je 5 minuten moeten mixen om je avocado een beetje geplet te krijgen.

Hoe maak je een smoothie?

Een smoothie maken is niet heel moeilijk. Hak de producten die je erin wilt doen in stukjes (zie hieronder wat je er allemaal in kunt doen). Neem dan je blender en vul hem met een laagje water of een andere vloeistof (denk aan ongezoete kokosmelk en amandelmelk). Hierna vul je de blender met een bladgroente. Vervolgens de fijngesneden spullen toevoegen. Plus eventueel cacaopoeder, bietenpoeder en andere gezonde poedertjes. Daarna niet vergeten het deksel erop te doen (dat vergeet je maar 1 keer, trust me on this one ;-)) en mixen maar!!!

Wat kun je in een smoothie doen?

Groenten

De basis van je smoothie is groene bladgroente met een beetje water, kokos- of amandelmelk. Dus leef je uit met spinazie, veldsla, boerenkool etc.. Goed voor de lijn én het behoud van een jong en gezond lichaam. Ik doe er meestal zo’n 80 gram van in. Daarnaast doe ik er een halve avocado bij (zo’n 90 gram). Avocado’s zitten nl. vol met beauty kwaliteiten. Een avocado vermindert de eetlust, versnelt de stofwisseling en draagt ook nog eens bij aan een mooi huidje. Daarnaast maakt hij je smoothie lekker smeuïg. Bovendien telt deze groentevrucht volgens het Voedingscentrum gewoon mee met de voorgeschreven 250 gram groenten per dag. Als ik mijn 80 gram sla plus 90 gram avocado optel, dan heb ik zo vroeg in de ochtend zonder te veel moeite al 170 gram groenten te pakken. Mooi toch?!

Fruit

Ook kun je er een klein stukje fruit bij doen om het wat zoeter te maken. Doe er alleen niet te veel fruit in, want geperst fruit heeft een zelfde uitwerking op je lijf als snelle koolhydraten. Met als gevolg dat je lichaam zich geen raadt weet met deze overdaad aan suikers en het dan maar als vet opslaat. Dus wees matig met fruit in je smoothie. Je kunt trouwens je smoothie prima zoeten met stevia of plantaardig eiwitpoeder; deze zoetmakers hebben minder invloed op je suikerspiegel.

Healthy poedertjes

Ik voeg ook vaak nog allerlei gezonde poedertjes toe aan mijn smoothie. Zoals bijvoorbeeld cacao-poeder, dat boordevol anti-oxidanten zit waardoor je minder snel veroudert. Of bietenpoeder, dat helpt om beter te presteren bij het sporten. Kaneel en cayenne poeder voeg ik ook vaak toe, want dat bevordert de spijsvertering. Vitamine C, de grote held wat betreft rimpelverdelging, is ook zo’n regelmatig terugkerend bestanddeel. Je lichaam kan nl. vitamine C niet opslaan, dus is het verstandig om het verspreid over de dag in te nemen. Oh ja, laat ik ook vooral gember niet vergeten, vers of in poedervorm. Dat zuivert je lichaam en helpt tegen ontstekingen.

Nog even over kauwen en enzymen

Het is belangrijk dat je ‘s ochtends je enzymen activeert, die voor een goede spijsvertering zorgen. Dit doe je door te kauwen. Nu kauwt het wat lastig op een vloeibare smoothie en daarom neem ik daarnaast ook wat gezonde, ongebrande noten. Ik neem meestal een hand walnoten en een paar paranoten. Walnoten hebben de meeste anti-oxidanten van alle noten en zitten daarbij vol goede vetten. Paranoten neem ik omdat deze noten de beste leverancier zijn van selenium, een spoorelement dat steeds minder in onze voeding voorkomt door uitputting van de aarde.

Tot slot

Ik hoop dat ik je met mijn smoothie verhaal een beetje heb kunnen enthousiasmeren om zelf eens aan het mixen te slaan. Het is gemakkelijk, snel, goed voor de lijn én het behoud van een gezond lichaam. Probeer gewoon eens een paar keer per week je gewone ontbijt te vervangen door een healthy smoothie. Dan word je vast net zo enthousiast als ik!

x Mo

P.s. komende woensdag om 19:30 uur verklapt beauty expert Saar Piening haar beste slow aging tips aan Forever 39. Tot dan!

DEEL DIT BERICHTShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
( 171 keer in totaal bekeken, 1 keer vandaag bekeken)

Copyright © 2018 - Forever39.nl - Alle rechten voorbehouden.

CONTACT - SAMENWERKEN